15 בפברואר 2023

כשמדובר במשקל כלב, ההערכה היא ש-56% מהכלבים סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר. מה שהופך את ההשמנה למחלה הנפוצה ביותר הניתנת למניעה בכלבים. למרות זאת, ייתכן שרוב בעלי חיות המחמד לא חושבים על השמנת יתר כאשר הם חושבים על מחלות שניתן למנוע. הם אולי אפילו לא יודעים שחיית המחמד שלהם סובלת מעודף משקל. היכולת להבחין כמה הכלב שלך צריך לשקול חשובה מאוד כבעלים של כלב. הסיבה לכך היא שהשמנת יתר עלולה להוביל לסיכון מוגבר למחלות. כמו דלקת פרקים, מחלות כבד, מחלות שלפוחית ​​השתן, מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת ואולי סרטן. השמנת יתר יכולה אפילו להפחית את תוחלת החיים של הכלב ב3 שנים!

כמה הכלב שלי צריך לשקול?

למועדון הכלבנות האמריקאי יש למעשה טבלה נרחבת של משקלים אידיאליים המבוססים על גזע הכלב. זה יכול לספק הנחיה כללית לבעלים של כלבים טהורים. עם זאת, המשקל האידיאלי של הכלב שלך מושפע בעיקר מהגודל שלו ולא מהגז שלו. ואם הכלב שלך מעורב, ייתכן שהמשקל האידיאלי לא יהיה זהה למשקל האידיאלי של הגזעים השולטים. עם זאת, בין אם הכלב שלך הוא כלב מגזע טהור המוכר על ידי ה-AKC ובין אם מדובר בגזע מעורב, רוב אנשי המקצוע הווטרינרים מסכימים ששימוש במשהו שנקרא ציון מצב הגוף הוא הדרך המדויקת ביותר לקבוע אם הכלב סובל מעודף משקל, תת משקל או משקל אידיאלי.

 

מהו ציון מצב הגוף?

ציון מצב הגוף (BCS) הוא מערכת דירוג המשמשת להערכת מצב הגוף של הכלב. במקום להסתכל רק על מדד המשקל או מסת הגוף, כמו אצל אנשים, מערכת הניקוד הזו משתמשת במאפיינים פיזיים כדי להעריך את מצב הגוף של הכלב. באמצעות סולם BCS של 5, התכונות המבדילות כל כיתה הן כדלקמן:

1 – רזה מאוד. לכלב עם BCS של 1/5 יש מעט מאוד שומן עליו. יש להם צלעות בולטות מאוד, עצמות ירך וחוליות.

2 – תת משקל: לכלבים עם BCS של 2/5 עדיין יהיה מעט שומן עליהם, כשהצלעות עדיין נראות לעין. עם זאת, ייתכן שיש להם יותר שומן על הירכיים ועמוד השדרה. מה שהופך את הבולטות הגרמיות הללו לפחות גלויות.

3 – אידיאלי. כלב עם BCS של 3/5 הוא משקל גוף אידיאלי. לא יהיו להם צלעות גלויות, עצמות ירך או חוליות. עם זאת, הצלעות צריכות להיות מורגשות בקלות כאשר אתה מלטף את הכלב שלך ומעביר את ידך עליהן. כשמסתכלים עליהם מלמעלה, הם צריכים להיות בעלי מותניים ברורים מאחורי הצלעות כשהצללית שלהם מצטמצמת לפני שהם מתרחבים שוב בירכיים.

4 – עודף משקל. לכלבים עם BCS של 4/5 יהיה יותר שומן על הצלעות והמותניים ויהיה קצת יותר קשה להרגיש את הצלעות. יתכן שתצטרך ללחוץ על חלקם כאשר אתה מעביר את הידיים מעליהם כדי להרגיש אותם. אתה תראה אובדן מסוים של חריץ המותניים מאחורי הצלעות כאשר אתה מסתכל עליהם מלמעלה.

5 – השמנת יתר. לכלב עם BCS של 5/5 תהיה שכבת שומן ניכרת על הצלעות שלו. מה שהופך אותן לקשות מאוד, אם לא בלתי אפשרי, להרגיש אותן. בנוסף, ייתכן שיש להם יותר שומן על הירכיים ובבסיס הזנב וייתכן שיש להם יותר שומן על המרפקים והברכיים. כשמסתכלים עליהם מלמעלה, לא תראו שום חריטה במותן. תהיה להם צללית ישרה מהצלעות ועד לירכיים ולקצה האחורי.

כיצד מדרגים כל כיתה?

מערכת ניקוד BCS שמדרגת על סולם 1-9 תהיה בעלת מאפיינים עדינים יותר המבדילים בין הציונים השונים. עבור רוב בעלי חיות המחמד, מערכת קנה המידה 1-5 קלה יותר לשימוש והיא עדיין דרך מדויקת למדי לקבוע את מצב הגוף של הכלב שלך.

חשוב לציין שלגזעים שונים יש מבנה גוף שונה. זו הסיבה שכלבים יכולים להיראות כל כך שונים מגזע לגזע. לכלבים כמו גרייהאונד וויפטס יש מבנה קל יותר מגזעים עמוסים יותר כמו מסטיף ובולדוג. בנוסף, גזעים מסוימים הם בעלי חזה עמוק יותר מאחרים. לבוקסרים, דוברמן פינצ'רים ולכלבים גרייהאונדים יהיו חזה עמוק יותר מגזעים כמו מסטיף ובולדוג. כלומר באופן טבעי יהיה להם יותר מתיחת בטן. אז כלב גרייהאונד עם BCS של 3/5 עשוי להיות בעל קו מותניים בולט יותר מאשר מסטיף עם BCS של 3/5. אבל שניהם עדיין יכולים להיות מצב גוף אידיאלי.

 

מה אני יכול לעשות אם משקל הכלב שלי עודף או לוקה בחסר?

אז קבעתם את ה-BCS של הכלב שלכם והוא סובל מעודף משקל או אולי אפילו שמן. מה אתה יכול לעשות בנידון? המקום הכי קל להתחיל בו הוא לצמצם את הקצאת המזון היומית שלהם. לנסות להפחית לאט לאט את צריכת הקלוריות היומית שלהם. חשוב לשאוף לירידה איטית והדרגתית במשקל. שכן, לירידה קיצונית פתאומית במשקל יכולה להיות השלכות רפואיות חמורות. אם לכלב שלך יש מוטיבציה רבה לאכילה ואתה חושש שלא להאכיל אותו כל כך הרבה, אתה יכול להחליף 15% מצריכת המזון היומית לכלבים בסיבים תזונתיים עשירים. מאכלים דלי קלוריות בטוחים לכלבים, כגון שעועית ירוקה או גזר.

בנוסף, שימו לב לפינוקים ושאריות שולחן המוזנות לאורך היום בנוסף למנות מזון הכלבים שלהם. שכן, התוספות הללו יכולות להצטבר. מכיוון שפינוקים הם חלק כה חשוב באילוף ובקשר, אתה עדיין יכול לתת פינוקים כל עוד אתה מביא את זה בחשבון הכולל של הצריכה היומית של הכלב שלך. לדוגמה, הוציאו 10-20 חתיכות של מאכלים מהארוחה בגודל רגיל שלהם ושמרו את זה כדי להשתמש בו כפינוקים לאורך היום. כך לא תגדיל את הצריכה הכוללת שלהם.

דיאטות 

יש גם דיאטות מרשם ודיאטות ללא מרשם שיכולות לעזור בהתאם לצרכים הספציפיים של הכלב שלך. מזון מסחרי לכלבים המשווק כ'לייט' או 'דל קלוריות' יקבל את ההפחתה הגדולה ביותר בקלוריות בהשוואה למוצר סטנדרטי. כפי שמוסדר על ידי איגוד פקחי ההזנה האמריקאי (AAFCO). מונחים אחרים שיצרני מזון לחיות מחמד עשויים להשתמש לציון קלוריות מופחתות או תכולת שומן יכולים להיות 'קלוריות מופחתות' או 'דל שומן'. אך, ייתכן שהפחתת הקלוריות לא תהיה כה גדולה כמו אלה המסומנים. 'קל', 'לייט' או 'דל קלוריות'. עבור כלבים שסובלים מהשמנת יתר או שפיתחו בעיות בריאות הקשורות למשקל, הווטרינר שלך עשוי להמליץ ​​על דיאטת מרשם על מנת לשלוט יותר ולפקח על הירידה במשקל שלהם. 

פעילות גופנית היא מרכיב חיוני נוסף לירידה במשקל ולשיפור בריאותו של כלבכם. אולם יש לבצע אותה בהדרגה ובזהירות בכלבים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר. לכלבים רבים עם עודף משקל והשמנת יתר יש בעיות בריאות הקשורות למשקל שעשויות להיות בלתי מזוהות על ידי בעליהם. במיוחד בעיות תנועתיות. כגון: דלקת פרקים או אי יציבות מוקדמת של מפרקים. אם כלבים אלה מגבירים את רמות הפעילות שלהם באופן פתאומי מדי, הם עלולים להסתכן בפציעות. הגישה הטובה ביותר היא להעלות בהדרגה את רמות הפעילות מהשגרה הנוכחית שלהם. המשמעות עשויה להיות הליכה של רק חמש דקות נוספות בהתחלה או עבודה הדרגתית עד להקפה נוספת מסביב לבלוק. צורות אחרות של פעילות גופנית, כמו שחייה, יכולות להיות מצוינות גם לירידה במשקל. אך הקפידו תמיד לבדוק עם הווטרינר שלכם כדי לראות מה בטוח ומתאים לכלב שלכם.

לדעת כמה הכלב שלך צריך לשקול יכול להיות מסובך לקבוע. אם אינך בטוח אם הכלב שלך הוא מצב גוף אידיאלי או שאתה חושש שאתה מאכיל את הכלב שלך יותר מדי או מעט מדי, דבר עם הווטרינר שלך.

דילוג לתוכן